S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

» Středový pohon
Středové pohony elektrokol

Jaké mají středové motory vlastnosti v terénu a na silnici?

 

Výkon motoru elektrokola musí být maximálně 250W, aby byl legální pro provoz na veřejných komunikacích.

Výrobci elektrokol a elektropohonů se však snaží nabídnout vysoký točivý moment, který se udává v Newton-metrech (Nm), aby bylo dosaženo co nejvyššího výkonu a účinnosti při jízdě.

Právě vysoký točivý moment středových pohonů a přirozený styl jízdy je to, proč stále více elektro-cyklistů preferuje právě středový motor.



Na elektrokole se středovým pohonem oceníte nejen výkon a točivý moment, ale i přirozenější pocit z jízdy. Nehrozí tedy, že byste se na elektrokole jenom vezli, musíte dát svou vlastní sílu, aby Vám motor pomohl.

 

Také umístění motoru hraje roli - středové uložení motoru je vhodné nejen pro rozložení hmotnosti a zachování těžiště kola. Jízdní kolo také při šlapání zabírá ve šlapacím středu, proto i umístění pomocného motoru do stejného místa zvyšuje efektivitu pomoci a motor tak lépe napodobí přirozený styl jízdy.

 

A co dál? Jaké má ještě motor výhody?

Uživatelé si pochvalují zejména to, že přehazovačka a zvolený převod má vliv na motor.

Chcete jet rychle a využívat maximální pomoc motoru? Přehoďte si nejtěžší převod a motor Vám bude muset pomáhat více.

Chcete jet po rovince a bez pomoci motoru? Stačí přehodit na lehký převod - motor sám pozná, že Vám nemusí tolik pomáhat a sníží svůj výkon. Zároveň tím i šetříte baterii.

A to je další plus středových motorů - jejich efektivní přidávání síly díky propracovanému systému snímačů tlaku a napnutí řetězu umožňuje šetřit baterii, aniž byste se museli při jízdě omezovat.

 

A co nevýhody?

Nevýhodou středových pohonů je snad jen to, že se řetěz může rychleji opotřebovat a může to mít vliv i na zadní kolečka, která jsou vystavena větší zátěži. Proto doporučujeme řetěz zkontrolovat po cca 800 - 1500 Km jízdy, případně vyměnit. Další variantou je použití kevlarového řemenu na místo řetězu. Jeho životnost je až 10x delší, než životnost řetězu, je také méně hlučný a méně náročný na údržbu.

Další nevýhodou se může na první pohled jevit jeden přední převodník. Středové motory jsou tak výkonné a efektivní, že není zapotřebí více převodů. Motor tento "nedostatek" bez problémů dožene svou vlastní silou.

 

Shrňme si tedy výhody a nevýhody středových pohonů

VÝHODY:

+ přesnější snímače šlapání

+ vysoký točivý moment pro větší sílu (80 až 100 Nm)

+ efektivní hospodaření s energií a úspora baterie

+ okamžitá pomoc díky tlakovému senzoru

+ možnost regulovat pomoc motoru i změnou převodů

+ umístění ve středu, zachování těžiště kola

+ lepší chlazení a tím pádem i větší spolehlivost

+ zachovává přirozený sportovní zážitek z jízdy

 

NEVÝHODY

- rychlejší opotřebení řetězu a vícekoleček, pokud nebude použit speciální řetěz pro elektrokola

 

Jaká značka motorů je tedy ta nejlepší?

Testovali jsme středové pohony všech renomovaných značek - BOSCH, Impulse, Shimano, Bafang, Yamaha, Brose ...

Každý motor má své výhody a nevýhody, každý výrobce vyrábí motory jinak. Proto doporučujeme motory k nám přijít vyzkoušet "na vlastní kůži", který motor Vám bude nejvíce vyhovovat svými vlastnostmi.

 

 

 

NDJiND